טיפול במים כדרך להתנסות בשלם


ההתנסות (אנושאסאנאם)- היא מהותה של מסורת היוגה, שכן ההתנסות מאפשרת את למידת היוגה. על פניו נראה הדבר כמשימה פשוטה, שכן כולנו "מתנסים" ביומיומיות של החיים.


אך לא כך.


אומרת היוגה שההתנסות (אנושאסאנם) היא מצב מיוחד במינו המאפשר מגע עם הארה, לפעמים הוא מתאפשר בסוף המסע או כאירוע חריג בחיים.


באחת מהתנסויותיי, מצאתי עצמי מוזמן דרך תלמידי לטיפול במים, אצל תמר מימרן. בברכה מחוממת שמשחררת כל התנגדות מהיותה טבעית, כלומר מי הבריכה ניזונים בתהליך ההתנקות מחמצן שמגיע מצמחיה עבותה הממוקדת בחלל מוגדר של הבריכה. לאחר התארגנות של אטמים למניעת חדירת מים, הנחתי את עצמי בידי המטפלת.התנאים האופטימלים של חום, של מגע מיומן איפשר לנשימה להיות מרכזית בהתנסות.


מה שחשפתי בהתנסות, תמך בתובנות גבוהות של היוגה.


להערכתי אפשר לראות בכלי זה, בטיפול במים, כדרך נפלאה ונוחה ללמוד את סוגיית הקומבקה, או העצירה של שאיפה ונשיפה, ובכלל את הפרנאיאמה במסורת היוגה.


ללב העניין, בטיפול במים גם המטופל וגם המטפל מצטרפים לאיזה שהוא רצף של תנועות ברב ממדיות של המים. הכוחות הפועלים על הגוף שהתנועה הראשונית מתחילה במטפל עוברת אל המטופל, נעה בכוח של מנופי המפרקים ומניעה את הגוף במבנים ספיראליים בצורות שלא ידועות מראש ואולי שלא ניתן לשרטט אותן במערכת גרפית רגילה.


המהלך בשלמותו מתרחש מתחת לפני  המים, והוא מסתיים במדויק כשהמטופל חווה צורך לנשום.


בהתנסותי יכולתי להבחין כל עוד היית שם אפילו המחשבה הקטנה ביותר או הרצון הקטן ביותר של לשאוף אוויר בטרם הפעילות מתחת למים, יכולתי למצוא את הגוף סגור, לא מתמסר, אי יכולת לשהות ורצון עז לנשום. ומצד שני כשתודעתי הייתה שקטה וללא התארגנות פנימית, כל אברי גופי התמסרו וכוחות הפועלים עליו, השהייה מתחת למים הייתה ממושכת ביותר, האנרגיה בגוף זרמה בעדינות, כלומר מהלך הקומבקה התרחש, והייתה תודעה ערה וצלולה של התנסות בלא ידוע, ללא שום התערבות של תוכן הכרתי.


הייתי מסכם זאת כסוג של התנסות יוגית, שבה יש התנסות ללא מתנסה בעל תוכן, רק מתנסה המאפשר הכלה של מציאות חדשה ושלמה.


כפי שיודעים תלמידי, הוראת הקומבקה, על פי הבנתי, היא עצירה בהקשר של הזרימה מן הפנים לחוץ ברובד החיצוני, אך ברובד הפנימי, יש התנסות בזרימה ברובד של הגוף העדין ובחיבור לרובד העדין במציאות החיצונית.


מילים אילו הן ניסיון לפרש את ההתנסות


באהבה


שמעון בן אב